Dollys träning

Nehej, man kanske skulle uppdatera lite om Dollys träning! :)
 
Det vi lägger störst vikt på just nu är hundmöten och fokus på matte i nya miljöer. För något som Dolly är duktig på det är att glömma att jag existerar när vi är på nya ställen.. :P Och hundmöterna är inte så farliga, hon drar sig framåt i kopplet, men hon skäller inte utan mer frustar. Men det är inget beteende jag vill ha iaf, framförallt inte om vi får hem en valp om några månader. :P
 
Och det går framåt. Häromdagen hade vi två hundmöten. Fast ett möte var att vi kom ikapp hunden bakifrån. Och det mötet gick superbra, även fast det var en valp! För Dolly brukar ha lite extra problem med valpar. Men jag tog det lugnt och belönade minsta lugnande signal (nosa i backen, etc). Så det gick jättebra att gå om den hunden, även fast det var på en skapligt trång yta. Det var väl kanske 2 meter emellan dom. 
 
Sen kom till det andra mötet. Det var mitt fel att det inte gick felfritt.. (Fy på mig). Jag mitt pucko fick för mig att titta upp på husse och heja på honom, vilket gjorde att då tappade jag fokus på Dolly i 1 sekund och då hoppade hon fram i kopplet. Men direkt jag uppmärksammde henne med röst och godis och sa sitt så gick det bra igen. 
Hunden som vi mötte var exemplarisk att öva på. En jaktspaniel av någe slag, lugn och äldre hane som inte brydde sig alls om Dolly. Super!
Men så jag blev nöjd med det mötet iaf, för jag fick tillbaks uppmärksamheten. Sen ska jag sluta heja på folk mitt i alltihop :P
 
Sen när det gäller kontakt i nya miljöer. Alltså, där har hon varit hemskt. Gått slalom i kopplet och tittat överallt förutom på mig. Struntat i mig totalt. 
Så de senaste tre dagarna har vi nu varje dag åkt bort och gått på nya stället. Och det har funkat super!
Första dagen så var hon lite stirrig och var högt och lågt, men efter några stopp och lite passivitetsövning och mycket godis vid min sida, så blev det bra det med. :)
Sen har hon varit VÄLDIGT duktig de andra två dagarna! :) Gått lugnt i kopplet, kommit när jag gjort "häråtljudet" och varit allert och lyhörd (förutom när hon sett en katt). 
Så jag är superstolt över min tjej! Och vi ska fortsätta att gå i nya miljöer flera gånger varje vecka, så hon får vänja sig vid det. Ungefär miljöträning. :) 
 
Ha en bra dag!
 


Kommentarer
Postat av: Emma 22år | Mamma & grisskötare

Jättekul att läsa om eran tränong. Kul att allt verkar gå framåt. :)

Kram

2012-08-30 @ 13:26:31
URL: http://nikoba.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: