Hundträning

Hundträningen måste jag säga att faktiskt går framåt. 
 
Har varit till kumla sjöpark ett par gånger till sen jag skrev om senaste gången och Dolly är fenomenal vid hundmöten, vilket känns underbart. 
 
Även fast Loke kan gå upp i varv så är hon snäll och väntar på godis. :) Jag brukar kasta ner på marken åt henne, så har hon nåt att göra medans jag försöker träna Loke. :P Vilket har gett ett väldigt bra resultat. Utan att jag egentligen tänkte på det så har jag skvallertränat henne, då det kommer en vovve så förväntar hon sig att det ska komma godis, så då kikar hon upp på mig. :) Härligt värre! 
 
Och Loke går det sakta men säkert framåt med. Om Loke tycker det är för nära går han upp i varv, vilket inte är så konstigt. 
Men förut så har det varit så att även fast man börjar ta avstånd, när han börjar gå upp i varv (lite sent egentligen, men man hinner inte alltid med att veta vilket avstånd som funkar för just den hunden) så går det inte att jobba med honom. Han tar godis, men han tar ingen kontakt osv. 
Men NU så om han går upp i varv och man tar avstånd så kan han släppa hunden och fokusera på mig och göra några kommandon. Vilket i mina ögon är ett bra steg framåt! Så nu ska vi fortsätta jobba och kämpa ännu mer! 
 
Det har ju blivit såååå mycket lättare att hjälpa Loke, sen Dolly blev så duktig. Det är inte ofta jag kan ta dom 1 och 1 tyvärr så då blir ju båda med. Och då om man har två hundar som blir uppspelta vid hundmöten blir det kämpigt. Så Dolly ska ha mycket beröm!! Min fina lilla tjej! 
Hon älskar sina godisregn hon får när hon är duktig vid hundmöten ;) 
 
Har ju även försökt med godissök på Loke, men han kan inte fokusera på att leta godis, utan det som funkar bäst på honom vid just möten är faktiskt avstånd och klicker. Så vi kör skallerträning med hjälp av klickern på honom. :) han går in i träningsmode då, och det är bra. :)
 
Så lite uppdatering om dom iaf. :) Vi tränar inte supermkt freestyle nu dock, fast iofs sist vi var i kumla så tränade jag lite med Loke, dock inte lös!! Litar inte ett smack på honom än ;) Men han kunde göra trixen med människor som störning. Och vet ni vad?! Han t.o.m rullade runt i gräset ;) Inte illa för en nakenhund. ;) 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: