Egentid med Loke

Ikväll var älsklingen snäll och tog hand om Dolly så jag kunde åka till Kumla och träna Loke själv. Blir ju en helt annan träning när man tar dom en och en som jag nämnt förut. :-)

Överlag tyckte jag att det gick bra. Det var mer positiva grejer än negativa så det är skönt. Dock har vi mycket kvar att jobba på. Framförallt vid hundmöten och spårning efter hundarna gått förbi.

Två hundar var det där vi var (sjöparken) vilket var lagom för Loke just idag. Då hinner han varva ner mellan mötena och får därmed en bättre start vid nästa hund.

Båda hundarna gick bra på avstånd och kunde träna mycket skvallerträning. Tyvärr hann jag inte gå undan ordentligt när den sista hunden kom närmare så Loke gick upp i varv. Han skrek/skällde inte, men pep lite och spände sig som en tok och drog kraftigt. Han tar igen godis när han kommer in i det så det är bara att hantera situationen.
Det som funkat bäst för oss hittills är att hålla ett stadigt grepp i selen så han inte kan dra och vända honom ifrån hunden. Då kan han oftast ta en godis och så slappnar han av.
Men idag var det mitt fel att han kom upp så pass i varv då jag inte var riktigt med när hunden kom emot oss.

Efter det mötet blev det per automatik att vi tränade passivitet då han blir ganska uppskruvad av att gå där en hund gått förbi. Så vi blev sittandes på en bänk i typ en kvart innan vi kunde gå vidare för att han skulle lugna sig.

Sen tränade vi lite balans på olika bänkar och stenar vilket Loke tycker är lika kul varje gång :-)

Loke har en tendens att se lite drogad ut på bilderna när han inte riktigt är med på noterna ;-)
Bilden till höger är när vi sitter och skvallertränar på en schäfer som leker med en boll :-)



Imorgon är det dags för Dolly att få egentid. Då åker vi till Hundglädje för lite rallylydnadsträning :-D
Det kommer både jag och Dolly uppskatta :-) <3







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: